50 grader i skuggan

Kategori: UNDER RESAN

Stryk 35 grader, det var MINST 48 °C (i skuggan!)

Jenny vill fortfarande aldrig vara med på bild... *suck*
 Ökenlandskapet i Kalifornien är sjukt coolt, det är liksom oändligt med berg täckta av skumma växter och djur.
Både jag och Jenny tyckte att vi hade shoppat mycket, men på bussen såg vi att i princip alla andra hade shoppat minst dubbelt så mycket haha, vilket var en lättnad. Priserna varierade från superbra till okej till nja till övermänskliga.
                                  Är helt kär i mitt nya mobilskal!

Shopping hela helgen

Kategori: UNDER RESAN

Igår var vi i skolan, badade i poolen, spelade jenga och sedan kom dagens höjdpunkt (trodde vi iallafall) – The Groove. Vi åkte skolbussar dit och man satt uppdelad efter vilket land man kom från. Precis när vi kom in på motorvägen stannade vår buss vid vägkanten och de andra gjorde likadant. Det var över 35 grader och det blev helt olidligt varmt i bussen. Efter ca tio minuter fick vi veta vad som hände; det hade börjat spruta blod ur en spansk killes näsa och inte kort därefter hade han tuppat av. Det visade sig senare att han hade fått ett epelepsianfall och vi var tvungna att sitta kvar och vänta tills ambulansen hade kommit dit. Vi har tyvärr ingen information om hur han mår nu. Ca en timme senare var ambulansen där och vi kunde åka vidare, då hade vi förlorat mycket tid så shoppingen blev väldigt stressig... I slutet sprang jag och Jenny bara runt och letade efter nånting att äta haha. Vi hann dock köpa varsin abercrombie and fitch hoodie, vilket vi var glada över sen när det var kallt på bussen på tillbakavägen.
Idag ska vi åka till Desert Hills Outlet (det ska bli ca 45 grader...) och imorgon blir det Santa Monica Beach med bad och shopping!

Vi har det bra!

Kategori: UNDER RESAN

Igår gick vi "the skyline walk", det var sjuuukt jobbigt men det var värt det när man kom upp och såg utsikten! Schemat är verkligen fullspäckat, så det är svårt att hitta tid att blogga.. Särskilt idag när vår dörr gick i baklås på lunchrasten! Men som tur var att fick vi hjälp snabbt av personal på campus. Idag har vi badat i poolen, haft "outdoor watergames" och dansat hiphop med inhyrda tränare. Det finns inte mycket mer att säga, låter bilderna tala för sig själva!
/Tovalisa

Utsikten på natten är lika fin som den är på dagen..
Downtown Los Angeles i horisonten!

ANDRA DAGEN

Kategori: UNDER RESAN

Just nu är både jag och Tovalisa på rummet och tar det lite lugnt innan det är dags för dagens aktivitet. På schemat idag är det American Football och Discovering Uptown som gäller. Varken jag eller Tova är sugna på att spela amerikansk fotboll så vi går nog bara dit en stund för att visa oss och vara lite sociala. Sedan drar vi ner med några till stan istället. Starbucks idag igen hehe. Vi måste hitta en grocery store, för att köpa lite grejer. Tova som är vegeterian får ingen direkt god mat så frukt och sånt får vi handla! Och vatten, så vi inte får vätskebrist i värmen.. ;)

Ikväll, mellan 6 och 8, är det någon form av hajk ("Late Afternoon Hike"). Vi ska typ vandra i berget här bredvid.. Inte taggade just nu i alla fall, men på kvällen har vi en väldigt fint utsikt från campuset så uppe från ett högt berg är det antagligen überfint.^^

Men hejdå, vi skriver ett inlägg senare!

Beer Pong, Root Beer & skola

Kategori: UNDER RESAN

Det ser lika "gott" ut som det smakade...
Igår kväll fick vi smaka en amerikansk specialitet – Root Beer med vaniljglass. Det smakade ungefär som en blandning av Flux-flourskölj, tandkräm och glass. Riktigt äckligt! Vi spelade även "Beer Pong" (med vatten istället för öl) vilket var ganska kul ett tag iallafall. Jag är redan trött på maten här, det är väääldigt amerikanskt med mycket sött och friterat… Men idag ska vi försöka leta upp en mataffär och köpa massa frukt och vatten. Vattnet i kranarna luktar lite konstigt… Bortsett från det så har vi det jättebra, och vi vänjer oss nog snart vid vattnet och maten.
Idag fick vi veta vilka "klasser" vi hamnade i, i min grupp var det bara svenskar och finnar och jag hamnade med några jag kände, dock inte med Jenny. Vår lärare är "raw vegan", han äter bara (olagade!) frukt och grönsaker, och går upp 3.45 varje morgon för att hinna meditera och göra yoga. Han är en sådan person man ser på tv och inte tror existerar på riktigt, riktigt energisk och nästan lite jobbigt glad haha. Snart ska vi spela amerikansk fotboll och sedan går vi ner till downtown Whittier igen och kollar i affärer.

Första dagen

Kategori: UNDER RESAN

Imorse samlades vi klockan 7.15 för en introduktion till skolans kafeteria för att sedan gå vidare till "skolan" där vi gjorde ett slags inplaceringstest för att avgöra vilka klasser vi skulle hamna i. Klasserna får vi reda på imorgon när vi har vår första lektion. Sedan fick vi en rundvandring på campusområdet. Det är verkligen gigantiskt här, vi gick vilse på väg till vårt rum från kafeterian! Hela förmiddagen var det molnigt och svalt, men nu efter klockan ett är det soligt och hur varmt som helst. Typiskt LA-väder haha. Efter lunchen gick vi till poolen, men både jag och Jenny kände mer för att gå runt och kolla i downtown Whittier. Så jag, Jenny och några andra gick och kollade i affärer och fikade på Starbucks. Vår ledare, Pernilla, berättade om regler på campus samt aktiviteter och andra tillval. Nu sitter vi på rummet och ska strax gå och äta middag. Lite senare ikväll ska vi ha "Root Beer Social" som verkar vara någon form av social tillställning vi ska ha medan vi dricker Root Beer….
/Tovalisa och Jenny

And we're here!

^Amerikanskt mellanmål..
Vi kom fram runt 16.40 lokal tid igår, ingen av oss hade kunnat sova på planet och vi var helt slut. Den ökända proceduren att ta sig in i landet var lika läskig som vi hade förväntat oss, iallafall för Jenny haha. Hon hade en macka med sig från planet och frågade en säkerhetsvakt om en papperskorg så hon kunde slänga den, istället blev hon ivägförd till en annan kö där dom scannade hennes väskor och frågade ut henne. Men ett tag var hon fri att gå och anslöt sig till gruppen. Vi hade mött upp de som reste från Köpenhamn i Frankfurt och de som reste från Stockholm (och inte bodde på Campus) mötte vi när vi kom fram till Whittier.
Både jag och Jenny var inställda på att det mest skulle vara skandinaver här. men på den korta tiden vi har varit här har vi redan pratat med folk från b.l.a. Kazakstan, Tunisien och Turkiet, vilket var en glad överraskning.
Nu är klockan 06.41 och vi måste börja göra oss i ordning för att gå till skolan, uppdaterar igen så fort vi kan!

Flygplatsen!

Kategori: UNDER RESAN

Vi sitter på flygplatsen nu, kom hit 8.35 och har mött upp alla. WE'RE SO EXCITED
/Jenny & Tovalisa

Tidsinställt - Idag gäller det!

Kategori: UNDER RESAN

Idag ska vi samlas på flygplatsen kl. 8:35. Sedan går planet 10:35 till Frankfurt, där vi är framme 12:25.  Då ska vi byta vi till planet (14:05) som tar oss till LAX, i Los Angeles!! Framme är vi klockan 16:40 (lokal tid).

Massa babbel om tider hit och dit men det kan ju alltid vara intressant att veta för er framtida STS:are som tänker åka till Los Angeles. Flygresan från Frankfurt till L.A kommer alltså ta ca. 11 och en halv timme. Men det kan ju gå snabbare, eller ta längre tid om vi har otur.

När vi kommer fram vet jag inte om vi kommer ha tid eller ork att skriva ett inlägg, men vi ska försöka! Om vi har rätt så kommer det vara en "Välkomsfest" när vi kommer fram, det blir kul.

Runt klockan 2, för er hemma i Sverige, landar vi på andra sidan jordklotet. Längtaaar! :D

Om några timmar...

Kategori: INNAN RESAN

Kan verkligen inte fatta att vi ska åka om endast några timmar. För över 300 dagar sedan fick jag hem en broschyr från sts på posten och berättade lite spontant för mina föräldrar att jag ville åka på språkresa. Dagen efter kallade dom in mig i köket och sa att dom hade diskuterat och att jag fick åka nästa sommar. Jag blev överrumplad, jag trodde aldrig att det skulle bli något, och bara några dagar senare satt vi på sts-kontoret i Göteborg och min resa var bokad. Det var så sjukt, jag skulle till Los Angeles i tre veckor utan föräldrar, utan någon alls jag kände! Någon vecka senare hörde jag några tjejer i min klass sitta och prata om just språkresor, så jag gick fram till dom och berättade stolt att jag skulle till LA nästa år. Då tittade en av tjejerna, Jenny, på mig och berättade att hon också skulle dit. Efter det blev vi bara bättre och bättre vänner, det är verkligen en enorm trygghet att åka med henne.
Och nu, ca 300 dagar senare, är det äntligen dags. Om ett par timmar är vi på väg - på riktigt.

PACKLISTA

Byxor - check (2 par)
Shorts - check (4 par)
Skor - check (2 par + flipflops och gympaskor)
Toppar - check (för många)
Klänning - check (2 st)
Träningskläder - check
Underkläder - check
Mjukisbyxor - check
Varmare tröja - check
Jacka - check (jeansjacka, jeansväst och möjligtvis skinnjacka)

Kamera - check
Mobil - check
Dator - check
Laddare till allt ovan - check
Adapter - check

Pennskrin och block - check (till skolan)

Handduk - check (två stora och en liten)
Plåster - check
Hygienartiklar - check (solkräm, mygg-roll on, sminkborttagning etc etc)

Alla papper - check
Memberchipcard - check
Pass - check
Fickpengar - check

Det här är nog allt.. haha x) Det väger totalt 15 kg, maxvikten är 23 kg. Hoppas allt man shoppar där får plats sen bara!

Packat och klart!

/Jenny

1.DAG.KVAR

Ögonbryn och fransar färgade, solkräm och mygg-roll on grej köpta och nerver på spel, haha. Är hur spänd och excited som helst nu, vi åker ju imorgon!!

Det var för ungefär 280 dagar sedan jag bestämde mig helt för att åka och vi bokade resan, och nu är det endast en dag kvar. En dag. Om mindre än 24 timmar står jag där på flygplatsen, med Tova, och möter upp de andra som åker från Landvetter, Göteborg. Helt overkligt att jag ska åka till andra sidan jordklotet utan föräldrar, och dessutom vara där i hela tre veckor!

Är extremt glad att jag har Tova med mig på resan, även fast många säger att det är bättre att åka själv för att man utvecklas mer osv. Tova vet jag ändå kommer finnas där för mig under hela resan, och jag kommer finnas där för henne. Det är en trygghet att vi har varandra och vi kommer ha detta minne att dela resten av våra liv. Gud vad det kommer bli grymt!

Nu har jag i princip packat klart, kommer lägga upp en packlista ikväll på det jag har med mig/tycker är viktigt att ha på resan. Hej sålänge! :)

/Jenny

Panik á la controlfreak

Solkräm - check
Dollar - check
Kamera - check
Patriotisk LA-tröja - check
Solglasögon man ser ut som en fluga i - check (okej nej köpte inte dom på riktigt)
Adapter - check
Viktiga papper - check

GAAAH vad är det mer man behöver?! Det känns verkligen som att jag har glömt något... Behöver jag en till adapter? Eller ett lexikon? Åh usch stressss. Känner mig iallafall relativt klar. Ganska. Lite. Typ.

Packat och klart

Kategori: INNAN RESAN

Är i princip klar med alla förberedelser nu. Försöker övertyga mig själv om att allt är under kontroll, ändå har jag en klump i magen som hävdar motsatsen... Börjar bli riktigt nervös! Men på ett bra sätt, exalterat nervös. Lyckades banta ner min väska till knappa 15 kg, är dock fortfarande orolig att det är för tungt. Maxvikten ligger på 23 kg och jag har ju tänkt att shoppa, hosthost, en del där... Bara 4 dagar kvar nu, känns helt sjukt!